woensdag 18 april 2012

Paasvakantie en de eerste week erna

Hallo !

Al even geleden dat ik nog iets op de blog gezet heb. Dat wil zeggen: veel nieuws!

Van 9 april tem 15 april

In The Swallow  zijn er nogal renovatiewerken bezig: betegeling, schoolborden, schilderen, een nieuw pad voor een meisje met een rolstoel, … Zal sjiek worden !
Deze week was het ook Mbooloo: dat is een soort kamp waar de kinderen (niet enkel die van The Swallow, maar ook straatkinderen enz) werken rond discriminatie en dit via verschillende kanalen: art – investigation – drama en dance. Aangezien mijn ouders en Kris hier toen nog waren, deed ik dat kamp niet mee, maar ik ging wel geregeld kijken.

Even onze planning van de week:
  • Ma 9/04: zuidtoer gedaan: Kartung – Gunjur – Sanyang en Tanji. In Kartung stonden we aan de rivier die Gambia van Senegal scheidt. In Gunjur ben ik Samsiddy gaan bezoeken, onze dagbewaker van de Kadjendo. Hij is nu verhuisd naar Gunjur om er een beetje landbouw te doen. Hij heeft een prachtig huisje en kan nu zelfstandig dingen doen én tegelijkertijd ook bewaken. Pat en Kristien hebben op diezelfde grond ook een huis laten bouwen en zullen er volgend jaar geregeld naartoe trekken.
  • Di 10/04: naar The Swallow geweest met kris.
  • Wo 11/04 tem do 12/04: tweedaagse naar Bintang Bolong, dat is een verblijf aan (of zeg maar in) de mangroves, gelegen aan een plaatselijk dorpje. We hebben er gerelaxed aan het water, slecht geslapen door de beesten (vleermuizen, kakkerlakken, veel vogels, krabben, …), het dorpje bezocht en dan weer teruggekeerd.
    Donderdagavond waren we uitgenodigd bij Suwaibatu, de coördinatrice van The Swallow om lekkere domodo te eten ! Ze had ook een super lekker dessertje dat ik in België eens zal proberen te maken !
    J
  • Vr 13/04: in de voormiddag was het slotshow van Mbooloo waarbij alle groepen hun projectje voorstelden én overhandiging van de 5 laptops die The Swallow kreeg van Kind&Gezin (via mijn mama). Ze zijn er erg blij mee en Jana en ik houden ons verder bezig met de praktische kant ervan: computerles geven natuurlijk ! In de namiddag verder wat gerust aan ’t zwembad en ik daarna nog een wasje gedaan met (jaja) warm water !
  • Za 14/04: mijn ouders en Kris zijn vertrokken… Back to Belgium. Het waren 2 super toffee weken ! Ben wel blij om terug in de Kadjendo te zitten en vooral om geen groene taxi’s meer te moeten nemen ! Die waren zo opdringerig… Je hebt hier groene en gele taxi’s: de gele mogen geen toeristen meenemen van de zee, maar er wel afzetten. De groene zijn veel duurdere en vaak ook niet zo beleefd.
    De rest van de zaterdag heb ik mijn valies uitgeladen en wat op’t gemak gezeten. Jana en ik mogen nu wanneer we maar willen, in het hotel waar we verbleven gaan zwemmen ! Woehoew !
  • Zo 15/04: gewerkt voor The Swallow, nl de handleiding voor de computerklas op punt gezet. Ze is nu zo goed als klaar om af te drukken !

Zo dat was de 2e week van de paasvakantie !

Van 16 april tem 18 april

De paasvakantie is gedaan, maar nog niet voor de kinderen van The Swallow. Doordat de renovatiewerken nog niet gedaan zijn, kan er nog geen les gegeven worden deze week. Bovendien is het donderdag, vrijdag en zaterdag Phonics workshop voor de leerkrachten (en ook voor ons) waardoor ze geen zin hadden om bijvoorbeeld nog enkel de woensdag les te geven (dan zijn de werken gedaan). Wij zitten echter niet stil en zijn volop bezig aan onze taken voor de Hogeschool en ook wat verder voorbereiden voor na de vakantie. We zullen waarschijnlijk aan wat nieuwe dingen werken, maar dat vertel ik later als het vaststaat. Hier staat het vaak pas last minute vast…
Maandag en dinsdag zijn we gaan meehelpen in de school met schilderen, vegen, dweilen, banken binnen zetten, … Hierdoor is het nu, woensdag, helemaal klaar en kon er een groot feest gegeven worden in de school voor alle ouders, kinderen, leerkrachten, …
Op maandag zijn Jana en ik ook even naar de bijeenkomst geweest voor alle leerkrachten bij de Gambiaanse vakbond: The Gambia Teachers’ Union cooperative Credit Union. Van The Swallow was er echter niemand te bespeuren.

De komende 3 dagen zullen we mee de workshop volgen van een methode van Phonics. Ben best benieuwd want dat is het belangrijkste vak op school waar ook wij hard rond werken. De komende 3 zaterdagen zullen het ook nog workshop zijn normaal gezien. Er staan ons dus drukke weken te wachten! En als we de kalender bekijken, blijft er na die 3 zaterdagen nog maar 1 zaterdag over en dan is het al zaterdag 26 mei, de dag waarop we naar huis vertrekken…
We hebben bovendien nog een hele waslijst souvenirs te kopen !

Tot de volgende !

Groetjes,

Evelien

PS: Gelukkige verjaardag Papa !! Xxx

1 opmerking:

  1. Heyhey!

    Een berichtje plaatsen gaat nog steeds gepaard met het -tig keer moeten hertypen, maar het lukt!:p

    W-A-U-W! Ik sta versteld van wat jullie daar allemaal doen! Bezige bijtjes!! :D

    Ik check dagelijks je blog en 't is telkens weer een plezier om je verhalen te lezen.
    Toch ben ik heeeeeeeel benieuwd om je foto's van ginder te zien en om je verhalen "live" te horen!;-)

    Amuseer je daar verder en geniet een beetje in onze plaats ook he!:p

    Frisse België-groetjes en tot snel!

    PS. Bedankt voor je kaartje!!

    BeantwoordenVerwijderen