zondag 29 april 2012

Week 9 (het begint te korten...)

Hoi !!

25/04:
Vandaag les Engels gegeven, maar in de plaats Phonics gedaan. Dat hebben de kinderen veel meer nodig ! Want ja, wat ga je Engelse teksten lezen als je nog niet eens 3 letters kan plakken tot een woord… Het ging best goed ! Tijdens de lessen dat we niet moesten lesgeven hebben we begeleidt en zitten knippen en plakken aan allerlei didactisch materiaal dat de school van de workshop van Future in Our hands gekocht heeft. Alles op kartonnetjes geplakt zodat het (hopelijk!) lang kan meegaan. ’s Avonds lessen voorbereid voor de volgende dag en ook wat taken voor school gemaakt, want het begint hier stilaan écht te korten !

26/04:
Opnieuw Engels gegeven en deze keer echt Engels. We proberen dan zoveel mogelijk nieuwe woordenschat aan te brengen die ze begrijpen en die binnen hun leefwereld is. Nu gaat het al 2 weken over de ‘householditems’. Naast de les in yellow class, gaven we ook onze 2e computerles aan het 6e leerjaar. Echt super leuk om te doen ! De kinderen leren zo snel bij en kunnen nu reeds de volgende zaken:
  • Pc opstarten en uitzetten
  • Aanmelden en afmelden
  • Een map aanmaken
  • Een nieuw bestand openen en opslaan
  • Een bestand terugvinden in een map
  • Werken in Open office: tekst typen en opmaken (lettertype, lettergrootte, letterkleur, alineëring, regelafstand, …
Om de les te eindigen deden we een klein ‘testje’. We maakten op elke computer een kort tekstje met een opmaak. Zij moesten dit nadien volledig hetzelfde namaken. Ze waren echt gemotiveerd om dit te doen. Voor we hier vertrekken zullen ze genoeg kennis hebben om de nieuwsletter van The Swallow te typen en die op te maken.

Donderdag is het ook altijd Teachers meeting. Deze keer stond er niet echt iets op het programma dus was het vroeg gedaan. Aangezien Jana en ik een tijdsdruk beginnen te voelen, profiteren we van elke moment om voor souvenirs te zorgen, … Daarom trokken we na school nog naar Serrekunda met Aminata om allerlei typisch Gambiaanse spulletjes te kopen. Zo kunnen we in België in een Gambiakoffer maken en deze gebruiken in de klas als we willen. ’t Is ook gewoon leuk voor onszelf J
We kochten: een veger, een grote schotel om op te eten, chewingstick, een fan (om mee te waaien), een cup, een kannetje om je mee te wassen voor het bidden. Een grote buit maar lang nog niet alles van wat we zoeken !

27/04:
Laatste dag van de week: we gaven Phonics en Verbal. Verbal is echt niet zo’n nuttig vak. De kinderen moeten er zinnetjes overschrijven die gaan over de volgorde van het bord. Maar ja, als ze niet kunnen lezen, kunnen ze ook die zinnetjes niet lezen. Bijgevolg moesten we alles verschillende keren herhalen…
Bij Phonics werkten we nog eens met de acitivity table. Het ging beter als de eerste keer en ik was zo blij dat ik op het einde al het materiaal weer mooi én volledig op de tafel zag liggen ! A big clap voor de yellow class !! Alleen voor het werken met de activity table is er nog veel werk. De kinderen moeten meer zelfstandigheid ontwikkelen om hiermee aan de slag te kunnen.
Om de week af te sluiten is het op vrijdag altijd Mikado waarin de kinderen een award kunnen verdienen en een challenge moeten aangaan met de hele school.
Na school gingen Jana en ik met Kumba, Ansu, Aisha en Ibrima naar de zee (kinderen van Aminata, dochter van kokkin Maryama en neefje van Maryama). Het was super om de kinderen bezig te zien ! Zoiets zijn ze niet gewoon om elke dag te doen. Terug thuis hebben Jana en ik de handen uit de mouwen gestoken en onze was gedaan op het dak en daarna ook nog onze kamer gedweild.
’s Avonds zijn we gaan eten in Senegambia: allebei aten we een heerlijk gefrituurde camembert met bacon. Jammieee !!
Terwijl we aan het eten waren, passeerde de president of een andere hoge meneer. De colonne wordt voorafgegaan door heel wat politie auto’s, legerwagens en dikke jeeps. Iedereen moet maar maken dat hij op tijd van de baan is, want ze komen aan heel hoge snelheid af. Ik vroeg me dan ook af of hier niet meer ongevallen gebeuren. En ja hoor, toen we naar huis keerden met de taxi zagen we 2 taxi’s per total langs de kant staan. Volledig ingedeukt ! En ik dacht dat net nog…

28/04:
Vandaag de 4e keer Phonics training gehad. Het ging wat in dezelfde lijn als de andere keren, maar nu over de digrafs (consonnants). Bijvoorbeeld ‘th’, ‘ng’, … Ook voor elke sound is daar een action en een woord aan gebonden.
Ik voelde mij vandaag niet helemaal goed. Ben nogal verbrand door het namiddagje zee gisteren. Had al de hele dag koud en hoofdpijn. ’s Avonds kroop ik even in mijn bed om op te warmen want stond helemaal te trillen. Bleek dat ik 39,5° koorts had. Omdat ik ook met een gezwollen klier in mijn hals zit, gingen we voor de zekerheid maar naar het ziekenhuis. Dat hebben we dan ook eens meegemaakt. Het was een vrij proper ziekenhuis (Africmed) met vriendelijke mensen. Vergeleken met de spoed in België, moesten we helemaal niet zo lang wachten. Eerst werd ik gewogen (blijkt dat ik nog niks bijgekomen of afgevallen ben ! J ) en bloeddruk gemeten. Ze deden een vingerprik om te zien of het malaria was of niet en jah, moest ook een staaltje urine geven. Nadat het labo dat onderzocht had, ging ik bij de dokter en blijkt dat het een blaasontsteking is. Best raar, want daar heb ik helemaal geen last van ! Enfin, geen idee wat het nu werkelijk is, maar eens thuis was de koorts al goed gezakt. Na een paar dagen antibiotica zal het beter moeten zijn.

29/04:
Heb goed geslapen vannacht en de koorts is helemaal weg ! Ik voel me beter, alleen wat flauwkes maar dat gaat wel over. Onze zondag begon al met werken: er moet ergens een woestijnstorm zijn, want heel de Kadjendo ligt onder het stof ! En niet een klein beetje ! En hoe dom van mij… mijn was hing nog op op het dak, dus dat mocht ik allemaal afkloppen van onder het stof ! Zucht ! Een vermoeiende ochtend.
Voor de rest zoals gewoonlijk op zondag: lessen voor morgen voorbereiden en enkele taken voor de HUB maken. Normaal gaan we ook naar het zwembad vandaag, maar de lucht ziet er één stofwolk uit. Het is dan ook drukkend warm vandaag! Boodschappen zullen we wel doen voor de komende week en misschien even naar Bakau om nog souvenirs, want… over exact 4 weken zijn we vandaag thuis! Het gaat zo snel voorbij !

Groetjes,

Evelien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten