woensdag 25 april 2012

Phonics training en Back to school !

Hallo !

Even nieuws van een week (19 – 24 april):

19/04:
Eerste dag van de Phonics training. Het is best interessant ! Het ging over de sound en de actions in het Engels. Voor elke sound leren we de kinderen een action aan om hen de sound te doen herinneren. Dat is puur een hulpmiddel. Het is de organisatie Future in our hands die de workshops geven (Gambiaans-Zweedse organisatie).

20/04:
2e dag van de Phonics training. Heel interessant vandaag: het ging over het blenden (plakken van letters tot een woord). Het blenden geeft bij ons in de yellow het meeste problemen dus de oortjes waren open ! Ik haalde enkele goede tips op uit de sessie: werk met een vogel die over de letters vliegt. Je blijft de letter zeggen terwijl de vogel erover vliegt en zonder te stoppen ga je over in de volgende letter. Hiervoor moet je wel beginnen met woorden die lange klanken hebben in het begin, zoals ‘man’ (mmmmmmmmaaaaaaaaannnnnn).
In de namiddag zijn we begonnen met heel wat didactisch materiaal te maken van deze organisatie: kaartjes knippen, plakken op karton en uitsnijden, … Sjieke dinges !
’s Avonds de laatste avond met Pat en Kristien. Zij vertrekken morgen ook naar huis, dus dan zitten we hier alleen met Aminata en haar kindjes en de bewaker.

21/04:
Laatste Phonics les van de week (er komen nog een 3tal zaterdagen). Deze was wat minder interessant, maar ik denk dat de leerkrachten er heel veel kunnen uithalen. (wij ook ! ).
In de namiddag verder het didactisch materiaal afgewerkt.
Nadien nog wat verder gewerkt aan een boekje met wat brieven in van studenten voor Pat en Kristien. Om 19u zijn nu ook zij vertrokken richting België (lees regenland). Bij deze nog eens een dikke merci Pat en Kristien voor al jullie goede zorgen hier ! Nu hebben we Aminata en haar kinderen nog. Aminata is nu ons ‘mother’ geworden J

22/04:
Vroeg opgestaan en meteen voor school beginnen werken want morgen beginnen de lessen eindelijk weer. We hebben allerlei dingen uitgewerkt:
  • Groepensysteem op niveau met in elke groep een groepsleider die belangrijke taken krijgt.
  • Activity table: dat is letterlijk een tafel met activiteiten op. We maakten er vandaag enkel voor de ‘fast learners’ omdat zij hiermee sneller aan de slag kunnen gaan. Wanneer wij op het niveau van de zwakkeren lesgeven, kunnen de sterke leerlingen (= die dat al kunnen lezen) zelfstandig activiteiten doen vanop de tafel. Veel handiger voor ons omdat we ons dan echt kunnen richten op het niveau van de zwakkeren (= kunnen nog geen letters plakken). We maakten al een 7 tal opdrachten.

Nadien zijn we ons paspoort gaan verlengen tot het einde. Ze rekenen hier per maand, dus nu kunnen we eigenlijk tot 21 juni blijven als we willen J Haha ! Van daaruit zijn we doorgestapt naar het Kombo beach hotel om een plonske te doen in ’t zwembad. Dat hadden we wel verdiend na de drukke dagen phonics training en werk voor school ! Daarna nog boodschappen gaan doen, want nu zullen we altijd zelf koken (tenzij we Aminata vragen). We maakten al een ‘weekmenu’ op en die ziet er als volgt uit:
  • MA: Wraps
  • DI: kip curry met pasta
  • WO: Aminata (DOMODA : dat is rijst met kip in een heerlijke pindasaus).
  • DO: koude schotel
  • VR: puree met prei en vis

’s Middags op school is het altijd Afrikaanse schotel, dus dan maken we ’s avonds iets Westers klaar.

23/04:
Eerste schooldag in een nieuw gerenoveerde school en met kinderen vol energie ! Het was een moeilijke dag met het groepssysteem. De les English verliep vrij goed. We hadden 4 spelletjes voorzien die we konden doorschuiven van groep naar groep. (wat hoekenwerk eigenlijk). De kinderen zijn hier echt niet gewoon om iets al spelend te leren. Schrijven schrijven schrijven in hun schriftje, dat is wat ze het ‘liefst’ doen, want na de spelletjes kwam de vraag: ‘Teacher, can I write ?’. Ik kon mijn oren niet geloven !! Zoveel werk steken in het leuk maken van een les en dan zo’n vraag krijgen… ZUCHT ! Tijdens Phonics testten we alle kinderen nog eens op wat er over gebleven is van Phonics na de lange vakantie. Het viel al bij al wel goed mee ! Gelukkig ! Ik was zo blij als Ebrima (een jongen die enkel de letters kan en voor de vakantie net enkele letters kon blenden samen met mij) vertelde dat hij tijdens de vakantie geoefend had met zijn zus. Ik hoorde het meteen. De Phonics zaten nog niet in zijn achterhoofd !
Vandaag nog geen activity table gedaan uiteindelijk. Het groepsysteem en de nieuwe klas was al genoeg NIEUW voor 1 dag. Morgen dan maar…
’s Avonds nog veel zitten voorbereiden en nog meer activiteiten gemaakt voor activity table.
Maar, na dat werken hebben Jana en ik nu ook ons vast momentje ontspanning: na het eten kijken we enkele afleveringen van Friends EN… Het eiland !! Heerlijk !

24/04:
Tweede schooldag én tijd voor de activity table ! Tijdens Phonics startten we ermee: we hebben de sterken aan het werk gezet en nadien de ‘birdmethod’ gebruikt om de anderen ook te leren blenden. Op zich ging dat wel, maar met 5 zwakken in 1 groep is teveel om elk de individuele aandacht te geven die ze nodig hebben. We waren ook nog geen 10min bezig met de les of er was al iemand op ons materiaal gaan zitten. (tijdens het spelen). Het is echt geen makkelijke klas, maar we proberen alles uit de kast te halen !
’s Avonds ook voor de zwakkeren activiteiten beginnen maken voor activity table zodat ze, als ze sneller klaar zijn met een opdracht, hier altijd kunnen op terug vallen.


Zo, dat was een hele boterham ! Het worden wellicht nog 4 drukke drukke weken, maar we gaan ervoor !

Groetjes,

Evelien

Geen opmerkingen:

Een reactie posten